Deel 4 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu Deel 4 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu

Deel 4

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon & Nadine

23 November 2014 | Gambia, Kololi

Maandag 17-11
Vanmorgen afgesproken met Jarmilla, van Gambia Kids om samen weer op haar schooltjes te kijken. Eerst naar de school op de vuilnisbelt in Erinjang. Een Christelijke wijk waar ook mensen tussen het vuil hun huisjes hebben gebouwd. Armoede...
De 2 mannelijke leraren geven vrijwillig les en dat doen ze met veel passie, dat stralen ze uit! Mooi om te zien, de kinderen begonnen in de pauze lekker met ons te dansen en springen. Daarna zijn we even naar Adams- Nursery gegaan omdat ik daar wat fietsjes die we hadden gegeven nog had beloofd te repareren. Ik kreeg gelukkig veel hulp van de kinderen!! Echt leuk.
Eind van de middag hadden we afgesproken om naar de meeting te gaan van Gambia for You om over de gang van zaken omtrent het versturen van spullen te praten. Dit was bij Typisch Hollands, bij het Senegambia gebied.Gezelligheid, en hebben nog een frietje stoofvlees gegeten met Jarmilla een haar Man.
Dinsdag 18-11
We hebben vandaag besloten om te stoppen op het project waar we nu werken in verband met omstandigheden. We hebben met Jarmilla afgesproken dat we bij haar de rest van onze tijd in Gambia mee kunnen helpen op verschillende schooltjes.
In de avond zijn we een pilsje wezen pakken bij Babba en daarna werden we uitgenodigd in een ander tentje met live muziek door Abdul en West side,waar Nadine nog een dansje heeft gemaakt met de locals.
Woensdag 19-11
In de morgen en middag zijn we druk geweest met van alles.
's avonds zijn we langs geweest bij Yankuba en zijn vrienden om wat groene thee te drinken en wat etenswaren en broeken te geven. Afgelopen dagen niets gegeten dus waren ze er heel erg blij mee!
Daarna zijn we erg duur uit eten geweest, maar het was heerlijk. (12 euro)
Onderhand worden we wel een beetje dol van het gejengel van de moskee die ons elke morgen rond 5 uur wekt, daarna gaan er wat andere moskees verder tot een uur of 6....
Donderdag 20-11
We hebben afgesproken met Adrie, een vrouw met een kleine stichting die ze al 18 jaar heeft. We hebben haar een aantal dagen geleden leren kennen en waren benieuwd naar haar schooltje. Daar zijn we vandaag dan ook naartoe geweest in Mariamakunda, heel leuk. Er moet, zoals heel veel andere scholen nog wel veel gebeuren wat onderhoud betreft maar er krijgen 80 kinderen les en dat gaat goed!We hebben wat spullen achtergelaten, snoepjes maar ook tandenborstels en een knuffel voor iedereen en wat speelgoed.
In de avond wat relaxen op een terras, morgen vroeg weer een schooltje bezoeken...
Het blijft pijnlijk om te zien hoe ze hier met dieren omgaan, dit zal nooit wennen... Wegkijken is de enige optie want als je er wat van zegt stoppen ze maar gaan ze verder als je weer weg bent... Ezels die om de haverklap worden geslagen met stokken en karren moeten trekken die veel te zwaar zijn. Puppy's die aan de staart worden opgepakt of worden geslagen door kinderen als speelgoed.Paarden en ezels die aan veel te korte touwen zonder water in de zon vastgebonden staan.Honden die met stokken van terrassen worden afgeslagen en geiten die levend in de achterbak van taxi's in vuilniszakken worden vervoerd.Een Kip onder een snelbinder van een fiets vastgebonden... Er zijn er ook genoeg die goed zijn voor de dieren, maar dat komt minder vaak voor helaas...

Vrijdag 21-11
In de morgen hebben we met Abdul en West Side afgesproken om een schooltje in Lamin te bezoeken en ook hier hebben we wat schoolspulletjes afgegeven zoals schriften, potloden en speelgoed.
Daarna zijn we een arm gebied in de buurt ingereden om daar 7 dozen met kleding en schoenen uit te delen op verschillende compounds. Een gekkenhuis, hele dorpen liepen leeg... volgende keer meer meenemen!Ook een tweeling opgezocht die niet verzorgd werden door de moeder omdat ze mentale problemen heeft. De baby's hadden de eerste 11 maanden van hun leven nog nooit kleding aangehad, dus ook daar een stapeltje kleding en rompertjes afgegeven.
De elektra was op, vorige maand voor 10 euro gekocht, nu weer voor 10 bijgehaald, lekker goedkoop!
Ook hebben de jongens wat kleding uitgezocht bij ons thuis.
In de avond met bij Babba gedronken en daarna gedanst bij Club1 waar Nadine nog een reuze sprinkhaan op haar rug had, en dat zonder panisch te doen! Applaus!!

• 25 November 2014 - 10:16

Didy En Jan.:

Lieve Toon en Nadine.
    Ondanks alle omstandigheden zijn we zeker blij dat jullie toch weer een goede invulling hebben gevonden.
    Ja jullie zien dat hulp overal nodig is. Niet alleen op scholen maar ook bij zovele gezinnen, het is zo triest om dit alles te zien.
    Maar zoals we lezen brengen jullie overal ,, geluk".
    En genieten jullie ook van het mooie gezellige leven daar.
    Blijven jullie zeker volgen, groetjes
    Didy en Jan.

• 04 December 2014 - 23:09

Jolanda:

✌APPLAUS !! voor beide en ja oké ook voor de sprinkhaan..
    weer mooi om te lezen en de bergen die jullie verzetten...