laatste deel... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu laatste deel... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu

laatste deel...

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon & Nadine

14 December 2014 | Gambia, Kololi

Zondag 07-12
Vroeg opgestaan, we hebben een grote open auto geregeld om gekregen spullen die we verscheept hadden uit te gaan delen. Natuurlijk een uur te laat komen onze vrienden aan... Geen punt, daar zijn we inmiddels al aan gewend, we komen zelf ook nergens meer op tijd aan en we staan raar te kijken als iemand wel eens op tijd komt want dan zijn we nog niet klaar...Om een uur of elf vertrekken we dan met 5 man en een zo'n 40 dozen met kleding & wat knuffels.We hebben verschillende dorpjes aangedaan zoals Kabujeng, Farato, Busumbala, Brikama en nog wat andere dorpjes waar we de namen niet van weten. Heel veel mensen blij gemaakt met alles en het was een gekkenhuis natuurlijk, geduw en getrek maar gelukkig waren de jongens er bij die het allemaal in banen hebben geleid. We hebben zelf vooral staan kijken en met de mensen gepraat.Veel foto's gemaakt, ook voor de mensen die spullen hebben gegeven, het was alleen niet altijd mogelijk omdat we achtervolgd werden in de auto door hele dorpen, dus we gingen vaak plotseling rijden en dan werd je achterin de landrover heen en weer geslingerd. Gelukken zat er een touwtje aan de camera, anders was die over boord gevlogen...
Auto leeg, benzine op en zelf ook geen energie meer over... Wel de mensen blij gemaakt, daar ging het om!

Maandag 08-12
In de morgen met Jarmilla mee naar de Nursery in Erinjang, blijft erg leuk daar!Na school gestart met fietsenmakers cursus voor 3 jongens. Vooral de jongste, Pabi, pakte het heel goed op en was erg enthousiast! Heel leuk om te doen.Na het eten gingen we even naar de supermarkt, onderweg kregen we ruzie met een taxi chauffeur die zich afvroeg wat we nou in Gambia kwamen doen omdat we nooit een taxi namen en niets deden voor de lokale bevolking. Hij bracht het erg onvriendelijk met gescheld en meende te maken te hebben met 'domme' toeristen. De jongens in de winkel waar het voor gebeurde waren het met hem eens. Na een belletje kwamen onze vrienden met 5 man aan gescheurd in de auto, en hebben hem gewaarschuwd. Even laten weten dat dit niet zo werkt, dat zul je alleen begrijpen als je hier langer bent dan alleen een vakantie. Niet uit te leggen... (we hadden deze jongen ook nog nooit eerder gezien)Hij stond te knikken op de knieën en had ineens niet meer zo'n grote mond, en de jongens van de winkel gaven ons ook in een keer gelijk... Grappig. Normaal kun je hiermee naar de politie en word zo'n jongen in de cel gezet voor 3 dagen.... Maar dat gaat dan ook met geweld, en dat wilden we dan ook weer niet. Hand erop, en hij zou zich gaan gedragen.
Dinsdag 09-12
Nadine had last van haar rug omdat gister wat kinderen aan haar hadden gehangen op school en toen 'krak'... Dus die is samen met buurvrouw Sandra naar het strand toe gegaan. Ik ben gaan sporten en daarna verder met de jongens aan fietsen geknutseld. Toen we aankwamen hadden ze net een slang van een meter doodgeslagen die over de compound kroop, daar zitten namelijk kwade geesten in!Daarna ben ik ook nog even naar het strand geweest en nog 2 uurtjes gelegen.Voor het douchen had Nadine nog een vliegende kakkerlak op haar been, en dat alles zonder te gillen.
Woensdag 10-12
Vandaag een stranddagje met de buren bij Kunta Kinteh Beach, lekker hoor!Daarna een afhaalpizza (jaha! Dat kan zelfs hier!!) gegeten, onder het eten kwam ook nog onze vriend de rat over de veranda heen gelopen! Ze worden steeds brutaler!Ook heeft onze inmiddels bevriende kat een hagedisje gevangen, die hij lekker voor onze neus heeft opgepeuzeld. Met alle kraakgeluiden van brekende botjes die je er gratis bij kreeg, smakelijk!
Donderdag 11-12
Met Jarmilla zijn we vandaag naar Mamuda geweest waar ze een schooltje heeft gevonden wat ze wil gaan helpen. Een gebouw wat niet meer gebruikt kan worden omdat daar afgelopen zomer het dak vanaf is gewaaid. Daarnaast hebben ze zelf een nood gebouwtje gemaakt van golfplaten en afvalhout. Voor ons heel erg om te zien, maar voor hun een goede oplossing... Dit is een plek waar weinig mensen komen, niet erg ontwikkeld en weinig kansen voor de bevolking. Vaak is het toekomstbeeld grond omploegen en groenten verbouwen. Net als bij 'ons' zo'n 75 jaar geleden.
Na deze rit hebben we weer aan het strand alles laten bezinken.
Vrijdag 12-12
Vandaag heb ik alleen Pabi om bij ons op de compound een soort van examen te geven over de dingen die ik hem de afgelopen keren heb geleerd, het ging super! Alles alleen opgelost! En ook nog meer gedaan dan eigenlijk gepland was. Daarna hebben we een massage gehad bij ons om de hoek, heerlijk! Vroeg gegeten om daarna onze buurvrouw Sandra uit te zwaaien, die ging alweer naar huis toe... De tijd vliegt...

Zaterdag 13-12
Vandaag vroeg uit de veren, we werden opgehaald door een taxi om samen met wat kleding en een box/babybed naar Farato te gaan, daar zit onze sponsorcompound. Daar aangekomen werden we als vanouds zeer hartelijk ontvangen, dat is logisch als je met spullen aan komt maar ook zonder spullen zijn we altijd net zo welkom en geven ze je wat ze hebben.. Vaak is dat alleen een veel te sterke bak groene thee met veel te veel suiker.Voor het weggaan ook nog een zak van 50kg rijst achtergelaten.
Daarna door naar de voetbalwedstrijd van de voetbal academie waar we ook spullen hebben achtergelaten. Daar mocht ik de kick-off doen en zijn we geïnterviewd door de Gambiaanse sport krant over wat we nog voor ze willen doen e.d. (nemen we mee!)Nog nooit zoveel voetbal gezien als de afgelopen weken! En we houden er allebei niet van! Gelukkig was Yankuba de enige die het wel leuk vond van ons drieën! Nadine ziet nooit wat van de wedstrijd, die ziet vooral alles wat er omheen gebeurt, of probeert te begrijpen wat de mensen om ons heen zeggen in Wolof. Vaak gaat het over ons, blablabla toubab blablabla, we waren zoals we gewend zijn ook weer de enige blanken.
Hier laten we het voorlopig even bij, deze week ga ik nog met de fietsenmaker aan de gang, laatste kneepjes bij leren en donderdag hebben we een kerst viering op school waar we naartoe gaan. Als we terug zijn dan beschrijven we de laatste 2 weken, waarin we vooral vakantie gaan vieren en uit proberen te rusten!
Groetjes en tot snel.... helaas...

• 15 December 2014 - 09:51

Didy En Jan.:

Wat weer een goed werk gedaan in Gambia. Vele mensen blij gemaakt en dat doet je goed!
    Die blije gezichten daar doe je het voor. Wij zeggen altijd je kunt nooit genoeg meenemen, iedereen is wel wat nodig.
    Dus Gambia is weer een paar fietsenmakers rijker, maar het belangrijkste is dat ze er ook iets mee kunnen vedienen.
    Ja voetballen dat is voor velen een grote hobby, krijgen ze niet genoeg van.
    Ook wij zullen de voetbal academy bezoeken, dit op verzoek van Julius. Wij hadden ook al 3 keer dozen vol voetbalkleding gestuurd waar ze blij mee waren. We denken nu dat ze zo langzamerhand wel genoeg hebben daar!!! De mannen bij Ali Baba vragen iedereen om de kleding!!
    Gelukkig hebben jullie ook nog tijd om op het strand te genieten, blijf dit doen want de dag komt dichterbij dat jullie Gambia weer gaan verlaten.
    Wij zijn nu aan het aftellen dat we ook kunnen gaan. Alles is verstuurd nu naar Gambia en we hopen dat het aankomt wanneer ook wij aankomen.
    Lieve Toon en Nadine blijf genieten en doe iedereen daar de groeten van ons.
    Liefs Didy en Jan.

• 18 December 2014 - 01:20

Jolanda:

Wat een verhaal weer.. Ongelooflijk toch....
    ♡ allemaal weer heel mooi werk geleverd.
    Geniet nog maar lekker !! Xxx