Deel 3 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu Deel 3 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu

Deel 3

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon & Nadine

23 November 2014 | Gambia, Kololi

Na heel vaak proberen is het dan eindelijk gelukt!
Dinsdag 11-11
Vandaag weer een schooldagje, weinig bijzonders.'s middags naar het strand geweest en wat uitgerust.Sinds dat Nadine heeft gezegd dat de stroom weinig uitvalt hebben we helaas sinds die tijd elke dag geen stroom op 3 momenten van de dag, meestal net de momenten dat je licht aan moet doen, je telefoon wilt opladen of je laptop leeg is.....
Woensdag 12-11
Heel vroeg in de morgen hebben ze op de compound naast ons weer eens flinke ruzie, er vallen klappen en er word weer flink geschreeuwd. It's Afrika man.In de morgen werden we weer opgehaald door Abdul en West side om de aangekomen dozen op te halen bij Gambia For You. Naar alle tevredenheid stond de lading netjes in de loods op ons te wachten. Een open jeep gehuurd waar het allemaal in paste en thuis laten afzetten. Ik heb ze een bak koffie aangeboden maar na de laatste keer sloegen ze dit af... Wat apart...De rest van de dag zijn we druk bezig geweest om zoveel mogelijk uit te pakken en te sorteren.
Donderdag 13-11
In de morgen weer naar school, kleuren en spelen met de kids, sommige hebben wel moeite met spelen en kleuren want dat mogen of kunnen ze thuis niet of ze weten niet hoe het moet. Na school hebben we weer wat dozen uitgepakt.
In de avond hadden we een afspraak met Yankuba en twee vrienden, Lamin en Bax, waar we bij 19 BAR lekker wat zijn wezen eten onder het genot van Live muziek en een lekker biertje. De mannen natuurlijk een frisje, waar ze super zuinig mee deden omdat ze bang waren dat ze te snel dronken. Heel bescheiden. Het eten was bij de mannen ook in no-time op omdat ze sinds enkele dagen niets hadden gegeten omdat ze alle 3 niet gebeld werden om te werken. (Als ze werken doen ze dat op het land van 07:00 tot 18:00 voor 100 Dalassi, dat is op het moment zo'n € 1,81.)Na 100 keer bedankt en dat ze voor ons gaan bidden hebben we een taxi naar huis genomen.
Vrijdag 14-11
Vandaag kwamen we plotseling alleen voor de klas te staan omdat een leraar weg moest en een andere leraar kwam om 11 uur binnen. Helaas spreken de kinderen in deze klas geen Engels dus heel lastig om hier iets mee te doen. Het eindigde in een soort spelletjes ochtend. Na school hebben we het schoolbord van de 1e klas geverfd, dat was ook wel hard nodig. Ook hebben we nog wat kleine schoolbordjes geverfd die ze individueel gebruiken.
In de avond zijn we op stap gegaan met Abdul en West side, eerst langs bij een tent die ik nog kende van de eerste keren dat ik hier ben geweest, JOKOR BAR. Dit was een prima uitgaansgelegenheid toen. Eenmaal binnen zei Nadine, dit is een stripclub!! Nee joh, dit is traditionele dans wist ik te vertellen. Maar nadat ik terug kwam van de wc zag ik er een met de tieten over de vloer gaan en er werd door verschillende mensen geld in allerlei lichaamsgaten gestoken... Tja, had ze toch weer eens gelijk. De muziek was in ieder geval wel traditioneel, met allemaal trommels waar je oorpijn van kreeg. Haha.Ach, hebben we dat ook eens meegemaakt.Daarna zijn we naar de Blue Parrot geweest, een grote tuin waar allemaal knal gare rasta's nog net niet stilstaand stonden te dansen. Om een uur of 4 zijn we vertrokken omdat de sfeer iets minder werd onder de dronken Gambianen onderling.
Zaterdag 15-11
Uitgeslapen, maar toen ik wakker werd om 12 uur zat mevrouw al in de startblokken(vanaf 9 uur) klaar om aan het strand te gaan liggen. “alweer een halve dag om, zonde van de zon!”En gelijk had ze, snel naar het strand bij Poco Loco om daar lekker te ontbijten te chillen aan het strand.De avond hebben we besteed aan het sorteren en uitpakken van dozen, klaar! Alles is gesorteerd. 3 dozen klaargezet met voetbal spullen en kleding.

Zondag 16-11
om 9 uur start de voetbal academy waar we ons steentje aan bijdragen aan 3 wedstrijden, elke categorie 1. onder 8, 12 en 16 jaar. Na de wedstrijden hebben we de spullen overhandigd, wat hebben ze onderling staan lachen om de grote maten van shirtjes, xl en xxl. Haha! Maar super dankbaar waren ze toen ze de spullen en shirtjes kregen. Ook is er nog een woord gezegd. In mijn gebrekkig Engels door zenuwen en niet voorbereid te zijn heb ik ook nog een korte speech mogen doen.Daarna hebben we nog even op het strand gezeten. En in de avond hebben we lekker zitten kletsen bij Iron Lady met de meiden die daar werken. Slimme meiden, eindelijk een gesprek op niveau. Na 3 weken snak je daarna omdat de meeste gesprekken hier op het niveau gaat van een kind van 9. En Nadine was blij eindelijk met een vrouw te spreken,aangezien al onze vrienden hier mannen zijn.Toen we thuis kwamen zat er onder de tafel op de veranda een reuze rat te snuffelen die even groot was als een kat, met zo'n vieze dikke staart.

• 24 November 2014 - 09:39

Marion Gores:

Hoi Nadine en Toon,
    dank voor jullie vervolgverhaal.Jullie beginnen geloof ik al wel een beetje gewend te raken.
    Ben benieuwd hoe de stranden daar zijn waar Nadine zoveel zin in heeft zo vroeg in de morgen.
    Zijn er al foto's beschikbaar???
    Lieve groet en tot volgende keer.
    Marion

• 04 December 2014 - 22:43

Jolanda:

Wat leuk om weer te lezen..
    Geen leraar.., had het best willen zien :)
    Ga zo Door lieverds op de rat na dan ;p
    ♡♡