Eerste deel - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu Eerste deel - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Toon & Nadine - WaarBenJij.nu

Eerste deel

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon & Nadine

04 November 2014 | Gambia, Kololi

Maandag 27-10
Vandaag met de trein vanaf Maastricht vertrokken richting schiphol waar ons vliegtuig rond 5 uur zal vertrekken.
Aangekomen aan de incheckbalie blijkt dat volgens de arbo beide koffers 5 kilo te zwaar zijn, dus snel een koffer bijhalen bij de hema. Gelukkig zijn we op tijd dus hebben we ons niet in de problemen gewerkt.
Nog niet vertrokken en de smoes over een tussenstop in portugal is al gemaakt, te zwaar beladen.... Eigenlijk is de kerosine in Portugal gewoon lekker goedkoop.. Non stop flight.... Arke...
In Banjul aangekomen worden onze handen ontsmet en word de temperatuur opgenomen. De jongens van te taxi staan al enkele uren op ons te wachten omdat we ons hebben vergist in het tijdverschil en door de extra stop... Sorry guys...
Aangekomen in het huis vallen we al snel in slaap.

Dinsdag 28-10
Vroeg opgestaan om naar school te gaan, helaas had de contactpersoon een begrafenis dus moeten we morgen terugkomen. Wel even een rondleiding gehad door de school, kraamkliniek en medische post.
We zijn lekker koffie gaan drinken en gaan wennen aan het temperatuurverschil, zo'n 38 graden is natuurlijk heerlijk maar wel wennen als je uit de 15 graden komt....
We hebben schoonmaakspullen/middelen gehaald om heet huisje van onder tot boven te poetsen, het was Afrikaans schoongemaakt volgens de normen die hier gelden... zonder water of iets dergelijks.. Na het schoonmaken en opruimen van kakkerlakken, spinnen en gekko's zijn we in de avond wat gaan drinken bij Ali Babba (onze stamkroeg met live muziek) om Abdul, West-Side en Julius weer te zien. De hele tent heeft geweten dat ze binnenkwamen want dat ging natuurlijk nogal luidruchtig... BABU & FATU!! HOW ARE YOU MAN, WE MISS YOU!! Schreeuwend kwamen ze aan. Wel leuk...
Na bijgekletst te hebben zijn we lekker terug naar huis gelopen over de pikke donkere straten van Kololi.

Woensdag 29-10
Onze eerste echte schooldag hebben we achter in de klas zitten kijken hoe het hier een beetje gaat, helaas zijn we eerder moeten gaan omdat Nadine wit wegtrok en waarschijnlijk door de hitte bevangen werd. Ze heeft nog net de wc thuis kunnen halen om zich daar leeg te gooien. Ook de hele dag op de bang gelegen, afgewisseld met korte ritten naar de wc.
Ik ging dus alleen even lunchen, daar werden me al meteen wat Nice Girls aangeboden tot genoegen van Nadine.
's avonds zijn we 'rustig' wat gaan drinken in de stamkroeg met Abdul en aanhang.
Donderdag 30-10
Vroeg opgestaan om samen met Abdul en West-Side de opgestuurde 100 dozen af te gaan halen in West-Field. We hebben duidelijk gezegd dat het 100 dozen waren maar ze presteerde het om met een VW transporter aan te komen... Dus daar aangekomen zijn we er 'samen' achter gekomen dat het niet paste, dus een extra vrachtwagen gehuurd.
Alles samen in het huisje gepropt en daarna een koffie gezet, een klein beetje te sterk...
De jongens hebben er 2 dagen van wakker gelegen, haha.
'S avonds kon je ook wel aan ze zien dat ze nog strak van de caffeine stonden. Nog lekker wat gedronken, voor de verandering in Ali Babba.
Vrijdag 31-10
Weer achterin de klas gaan zitten, en met de kinderen lekker zitten tekenen. Paarse bananen en groene eieren... Heel leuk, en heeeel erg eigenwijs haha.
Na school meteen lekker aan het strand gaan liggen, zonnen en zwemmen. Wat een rot leven zeg!
In de avond zijn we langsgegaan bij onze beste vriend Yankuba, 'lekkere' ataya (groene thee) gedronken en bij zitten kletsen met z'n stonede vrienden.
Daarna lekker wat gegeten bij een heerlijk restaurantje 'papillon', en toen kwamen we een heel erg leuk barretje langs de weg tegen waar ze heel lekker bier verkochten, dus daar moesten we echt even gaan zitten. Iron Lady heette het, een heel lief vrouwtje met blonde rasta krullen.
Zaterdag 01-11
STRANDDAG!!!! Maar ook een voetbalwedstrijd van het team wat we sponsoren, gewonnen met 2-0. Ook hebben we daar de voetbalspullen afgegeven die we van Theo hadden gekregen van zijn voetbalteam E.S.A.
We waren daar de enige blanken dus de meeste hebben de wedstrijd niet gezien, we zijn gefotografeerd en begluurd.
Nadine was helemaal in haar element... ;)
Er was nergens benzine te krijgen, dus half Gambia rondgereden voor 3 litertjes.
In de avond hebben we in onze stamkroeg een dansje gemaakt met de lokale danseressen.
Ietsje te veeel gedronken, eigenlijk helemaal niet veel maar het kwam nogal hard aan...
Zondag 02-11
'S morgens geld gewisseld om het huisje te betalen, alvast alles vooruitbetaald.ongeveer 25.000 Dalasi's. Een flinke stapel geld dus.. Tjonge jonge.
Daarna lekker bij Poco Loco aan het strand gelegen met allemaal langstrekkende afrikaanse live bandjes.
Daarna gaan eten en wat gedronken bij Iron Lady.
Maandag 03-11
Moslim nieuw jaar, geen school voor ons dus... Dus een gedwongen stranddag, jammer.
In de avond met Yankuba afgesproken om de fiets en wat kleding af te geven.
Nadine voelde zich weer eens te goed om mee te fietsen dus alleen in de taxi en ik op de fiets erachteraan, bezweet kwam ik aan.
Wat gedronken en na 1000 keer dankjewel weer samen vertrokken met de taxi.
Vroeg naar bed.

Heel veel plannen de komende dagen, meer volgt snel!
Foto's volgen later! Nu geen tijd sorry.

• 04 November 2014 - 20:53

Debbie:

Te leuk! Heerlijk ook hoe je schrijft over nadine

• 04 November 2014 - 22:15

Sam En Jaap:

Heel leuk om te lezen! we zijn benieuwd naar de foto's xxxx

• 05 November 2014 - 01:36

Lotte:

super! Ik blijf jullie volgen en ben benieuwd naar de foto's

• 05 November 2014 - 11:08

Ine:

Leuk om te lezen :-)

• 05 November 2014 - 13:20

Tonny &michael:

Daanke veur t verslaag leuk um te leze wie geer t daor hub

• 05 November 2014 - 13:22

Tonnie & Michael:

loer al oet naer t volgende.gr

• 05 November 2014 - 21:32

Didy En Jan.:

Ja, ja dat begint al heerlijk te wennen daar lezen we.
    Het klinkt ons allemaal zo bekend in de oren. De tuin van Ali Baba met zijn jongens, ja wij kennen ze en zij ons ook. Doe ze alledrie de groeten van ons en vertel dat we er bijna aankomen.Heerlijk eten en drinken op zoveel plaatsen. Blijven genieten, time is flying!
    We hopen dat het op ons project naar verwachting gaat. Ja en dat ze zo nu en dan een dag vrij hebben moet je maar niet gek van op kijken. Ze houden van vrije dagen!!!!
    Wij moeten nog langer wachten dan eerst gepland want Corendon heeft al zijn maandag vluchten eruit gedaan, kan alleen nog op vrijdag. Nu vertrekken we op 23 jan. i.pv. 19 januari. Willen n.l. toch graag met Corendon vliegen. Houden niet van die grappen van Arke, in juni dus ook meegemaakt zelfs 2 tussenstops!!!
    Nadine voel je je nu iets beter?
    Blijven jullie zeker volgen, groetjes
    Didy en Jan.
    The Future in our Hands.

• 09 November 2014 - 16:26

Wjh Gilissen:

Zeer intersant verslag Wij vinden het leuk en proberen het ook te volgen.Vele groeten van oma en opa

• 14 November 2014 - 12:48

Wjh Gilissen:

En is nog alles goed daar.Hopen dat alles goed verloop daar.Nog veel plezier met jullie project.
    Vele groeten van Oma en Opa

• 01 December 2014 - 17:08

Toubab:

,...

• 01 December 2014 - 17:36

Nonkel Marinus Theodorus:

Dag Nadoon, hoe is t ?

Das fijn zo op tijd zo een reisverslagske uit Kololi.

In plaats van hier rond het vriespunt te moeten heen tobben, zou ik gaarne in die 38 graden Celcius een bezoek brengen aan het terras van d'n "Ali Babba" en me ook eens graag begeven naar Poco Loco of naar Bush town in Bushumbala. Dat klinkt alleen al zoveel beter als "Lithsen Ham" of " Geffense Bosjes" .

En hoe smakelijk moet een lekker portie spinazie stampot wel zijn bij Mevrouw Manquette van cafe "De Zeecontainer" Of een goei bakske Ataya in de bamboestoelen van restaurantje "De Papillon" of "Iron Lady". Voor de Dalasi's hoef je't nie te laten. Veel plezier nog met die kinderen in dat schooltje en in jullie huisje, en aan het strand met die bedjes daar.

Andries en Nadine, maak er nog iets moois van daar in de verte's van Gambia.
    Heel veel succes met de 100 dozen en alles daar nog meer, tot ziens ergens 'n keer. (tis hier Sinterklaas)
    Met Vlaamsche groet aan jullie en al die mensen daar, speciaal aan Yankuba (verreckte Yan)

Is getekend,
    Marinus Theodorus Toubab